Feiten en cijfers over productgebruik en communicatie in foodservice

De nieuwste resultaten van het Foodservice Community onderzoek zijn beschikbaar.

30 juni 2020

Ons 7de onderzoek reeds, naast alle aparte zoekopdrachten, en nog steeds kunnen we rekenen op trouwe panelleden en partners. We vonden het leuk om alvast enkele feiten en cijfers over productgebruik in foodservice te delen. Zo kan u meteen vergelijken hoe dat in uw zaak zit.

Binnen het catering segment vindt 51% van de respondenten lactosevrije producten belangrijk. De keuze voor biologische producten scoort een pak lager namelijk 26%. Van alle bevraagde foodservice ondernemers in alle segmenten van de sector hecht in totaal 51% veel belang aan producten die vrij zijn van allergenen. Horeca ondernemers kopen beduidend meer biologisch vlees dan hun collega’s in de andere foodservice kanalen.

Productcategorieën waar men het meest van al bewust vegan koopt zijn alternatieven voor room en melk, snacks en brood. Van alle bevraagde Horeca ondernemers houdt 47% geen rekening met het suikergehalte van producten. In Vlaanderen gebruikt men beduidend meer gesuikerde room dan in Wallonië. Gemiddeld wordt er in onze sector 7kg boter per week gebruikt. Maar wanneer we bij de botergebruikers vragen welk merk ze gebruiken dan geven ze ook margarinemerken op.

Van alle bevraagde ondernemers geeft maar liefst 80% aan dat ze duurzaam verpakkingsmateriaal belangrijk vindt. Minder plastiek en recycleerbaarheid worden hier meteen als voornaamste factoren genoemd.

De helft van alle Foodservice Community leden leest heel geregeld de folders van groothandels. Ruim 60% geeft aan nooit naar workshops of demo’s te gaan. Facebook wordt door 47% gebruikt voor inspiratie en informatie. Instagram scoort op deze elementen 55%.

Tot zover enkele feiten en cijfers. Dit 80 bladzijden tellende onderzoeksrapport bevat details  en concrete cijfers over het gebruik van producten, online communicatiekanalen, inkoop, thuisbezorging en verpakkingsmaterialen. Wil je meer weten over dit en alle andere onderzoeken? Mail carolien@foodservicecommunity.be.

Wil je zelf deelnemen aan het onderzoek en binnenkort ook detailresultaten ontvangen? Wordt dan lid van het Foodservice Community panel. Ons motto is ‘Kennis delen is succes vermenigvuldigen’. We vragen je af en toe enkele minuten om wat info te geven maar we delen ook veel gegevens terug aan onze deelnemers. Panellid worden kan je hier.

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief