Consumentengedrag in foodservice

Hoe kiest de consument een eetgelegenheid?

26 september 2019

Welke factoren spelen een rol bij het kiezen van een eetgelegenheid? Waarom gaan gasten graag terug naar een eetgelegenheid? Welke informatie wenst een potentiële klant om voor uw zaak te kunnen kiezen?

Het recente consumentenonderzoek binnen onze Foodservice Community geeft antwoorden op de vraag hoe een consument zijn eetgelegenheid kiest. Dit onderwerp en nog vele andere elementen legden we voor aan 1009 mensen die in de voorbije 3 maanden geregeld buitenshuis gingen eten. Het rapport biedt een erg waardevol inzicht voor iedereen die in de wereld van eten en drinken wil weten hoe de gast zich gedraagt.

Het prijsniveau is voor iets meer dan de helft van de mensen een belangrijke keuzefactor bij het beslissen over een eetgelegenheid. De soort keuken is meteen daarna de factor van belang. Maar ook de locatie is voor 1/3 van de mensen een criterium. Mannen zijn overigens minder prijsgevoelig dan vrouwen. Boven de 50 jaar weegt de soort keuken veel meer door. Het aanbod in een eetgelegenheid is het belangrijkst voor jonge gezinnen met kinderen.

In totaal gaat 75% van de respondenten wel eens terug naar dezelfde eetgelegenheid. Millenials zijn het minst loyaal. Leuk om weten misschien is dat vrouwen ook net iets meer loyaal aan een eetgelegenheid zijn dan mannen. In ieder geval blijkt heel duidelijk dat de prijs-kwaliteit verhouding de voornaamste drijfveer is om terug te keren. Maar ook de vriendelijkheid van het personeel scoort heel erg hoog.

Als het op zoekgedrag aankomt dan stellen we vast dat 2/3 van de ondervraagden online kanalen raadpleegt om een eetgelegenheid te zoeken. De top 3 is glashelder:

  1. Google
  2. Facebook
  3. Tripadvisor

Instagram heeft een aandeel van 18% als zoekkanaal. Jongeren scoren op online kanalen gemiddeld veel hoger, al zal dat niemand verbazen wellicht. Online reviews wordt door 1/3 van de consumenten als relevant beoordeeld bij de keuze. Millenials trekken dit cijfer naar boven.

Het is best belangrijk om na te denken over hoe consumenten zich gedragen. Meer details krijg je in ieder geval als je lid bent van het Foodservice Community panel. Kennis delen is immers succes vermenigvuldigen!

Het 75 pagina’s rapport van het Foodservice Community consumentenonderzoek is te koop voor iedereen die meer wil weten over hoe consumenten buitenshuis gaan eten. Mail info@foodservicecommunity.be voor meer details.

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief